برتری خودروهای برقی چینی در Auto Shanghai 2025
- توسط سردبیر
- ۷ خرداد ۱۴۰۴
- 5 بازدیدکننده
- 4 روز قبل

نمایشگاه بینالمللی Auto Shanghai 2025 بهعنوان یکی از مهمترین رویدادهای خودرویی جهان، امسال شاهد یک اتفاق قابلتوجه بود: تسلط کامل خودروسازان چینی در عرصه خودروهای برقی. به گزارش آی فینتک، برندهای داخلی چین نه تنها از نظر تعداد مدلهای عرضهشده بلکه از نظر نوآوری و طراحی نیز از بسیاری از رقبا پیشی گرفتند و پیام روشنی به بازار جهانی مخابره کردند.
تسلط چینیها در عرصه خودروهای برقی
برندهایی مانند BYD، NIO، XPeng، Geely و Li Auto امسال با خودروهایی هوشمند، مجهز به فناوریهای روز، و دارای برد بالا وارد میدان شدند. غرفههای این شرکتها از نظر طراحی و فناوری بهشدت مورد توجه رسانهها و بازدیدکنندگان قرار گرفت و بیش از هر چیز نشان داد که دوران انحصار شرکتهای غربی در بازار خودروی برقی به پایان رسیده است.
تحلیل iفینتک نشان میدهد که تمرکز دولت چین بر توسعه خودروهای پاک، حمایت از تولیدکنندگان داخلی، سرمایهگذاری در زنجیره تأمین باتری و ایجاد زیرساختهای شارژ سراسری، مهمترین دلایل این جهش چشمگیر بودهاند.
نقش سیاستهای دولتی در موفقیت چین
در سالهای اخیر، دولت چین سیاستهایی را اجرا کرده که به طرز چشمگیری بازار داخلی خودروهای الکتریکی را رشد داده است. یارانههای دولتی، معافیتهای مالیاتی، توسعه گسترده ایستگاههای شارژ و ممنوعیت تدریجی خودروهای بنزینی در شهرهای بزرگ، از جمله این اقدامات است.
افزون بر این، چین در زنجیره تأمین باتری از استخراج لیتیوم و کبالت گرفته تا تولید سلولهای پیشرفته، خودکفایی ایجاد کرده که کشورهای غربی هنوز در آن عقبتر هستند. همین مسئله سبب شده تولید خودروهای برقی در چین با هزینه پایینتری انجام شود.
نوآوری فناورانه در خودروهای چینی
بر اساس گزارش آی فینتک، در Auto Shanghai 2025 تمرکز ویژهای بر هوش مصنوعی، خودرانها، رابطهای کاربری مبتنی بر زبان طبیعی و سیستمهای کمکراننده نسل جدید دیده شد. برای مثال، مدل جدید XPeng با قابلیت خودران سطح ۳ در شرایط شهری، و یا BYD با پلتفرم جدید DM-i و مصرف انرژی بهینه، تحسین بسیاری از کارشناسان را برانگیخت.
همچنین بسیاری از خودروهای جدید با سیستمعاملهای سفارشیشده بر پایه اندروید یا HarmonyOS هواوی عرضه شدهاند که تجربهای نزدیک به یک گوشی هوشمند را به کاربران میدهند.
واکنش رقبا و بازارهای جهانی
خودروسازان آلمانی، ژاپنی و آمریکایی که همیشه در نمایشگاههای بزرگ مانند شانگهای نقش پررنگی داشتهاند، امسال با چالش جدی روبرو شدند. برندهایی مانند فولکسواگن، تویوتا و جنرالموتورز خودروهایی ارائه دادند که در برابر چینیها از نظر قیمت و امکانات توان رقابت نداشتند.
در بازارهایی مانند آمریکای لاتین، جنوبشرقی آسیا و حتی اروپا، خودروهای چینی با قیمت پایینتر و امکانات بیشتر مورد توجه قرار گرفتهاند. به گفته تحلیلگران، اگر این روند ادامه یابد، تا سال ۲۰۳۰ چین ممکن است به صادرکننده شماره یک خودرو در جهان تبدیل شود.
تأثیرات ژئوپلیتیک و بازار
ورود گسترده خودروهای برقی چینی به بازارهای جهانی نگرانیهایی را نیز به همراه داشته است. ایالات متحده و اتحادیه اروپا با افزایش تعرفه واردات و محدودیتهای تکنولوژیک در تلاشاند تا جلوی نفوذ گسترده چین را بگیرند. با این حال، طبق تحلیل iفینتک، خودروسازان چینی با ایجاد کارخانههای مونتاژ در کشورهای ثالث مانند مکزیک، برزیل یا مجارستان در حال دور زدن این موانعاند.
آینده خودروهای برقی در دست شرق؟
با توجه به رشد فناوری، تولید انبوه، استراتژی صادراتی و زیرساختهای حمایتی، میتوان گفت چین در حال تغییر ساختار قدرت در صنعت خودروهای برقی است. نمایشگاه Auto Shanghai 2025 بهخوبی نشان داد که آینده حملونقل پاک، در اختیار شرقیهاست؛ بهویژه اگر غرب نتواند در سرعت توسعه فناوری و قیمتگذاری رقابتی، پاسخ مناسبی بدهد.
اصغر لاله دشتی
با بیش از 30 سال سابقه در حوزه خبرنگاری و عکاسی خبری، مدیریت این وبسایت را بر عهده دارد. او با تکیه بر تجربه ارزشمند خود در دنیای رسانه، این بستر آنلاین را راهاندازی کرده تا بتواند اخبار را با کیفیت بالا، سرعت و دقت به مخاطبان ارائه کند.
لینک کوتاه
دسته بندی ها
پربیننده ها
رشد دوباره بیت کوین پس از کاهش نرخ بهره آمریکا
- ۶ بهمن ۱۴۰۳
رونمایی از فناوری های جدید در نمایشگاه CES 2025
- ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
بیانیه انجمن فین تک درباره اقدامات بانک مرکزی
- ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
ضرورت تدابیر امنیتی قوی در بیمه سایبری
- ۳ اسفند ۱۴۰۳
ثبت دیدگاه